In veel branches wordt er al gebruik gemaakt van een online klantenportaal. Zo is een online klantenportaal bij webshops praktisch onmisbaar. Ook in andere branches wordt er steeds meer gebruik gemaakt van een online klantenportaal. Het hebben van een online klantenportaal brengt veel voordelen met zich mee. Wij delen graag deze voordelen.

Wat is een online klantportaal?

Vooral webshops maken gebruik van een online klantenportaal. Zo’n portaal is een persoonlijke omgeving waar de klant precies kan zien wat hij heeft besteld, wat de status is van zijn bestelling en de factuur van zijn bestelling. Ook overheden maken er veelvuldig gebruik van. Communicatie met burgers gebeurt vaak via een online portaal. Doordat mensen zelf de informatie kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn, scheelt dit de klantenservice weer tijd.

Waarom een online klantportaal?

Mocht je nog geen online klantenportaal hebben, leggen we je graag uit waarom je dit zou moeten overwegen. Een online klantenportaal bespaar je veel tijd en geld. Doordat klanten zelf de gewenste informatie kunnen opzoeken en hun online afspraken kunnen inplannen, worden binnen het bedrijf afdelingen als de klantenservice en receptie ontlast. Tegenwoordig verwachten mensen “on demand” de informatie te krijgen die ze willen en willen ze dingen online regelen wanneer het hun uitkomt. Of dit nou tijdens of buiten kantooruren is. Een online platform maakt dit mogelijk. De klant kan zijn eigen afspraak inplannen, de status en eerdere mailcontact inzien. Het digitaliseren van het factuurproces bespaart je daarbij ook veel tijd en geld. Middels WhatsApp en chatmogelijkheden zorg je voor een laagdrempelige manier van contact opnemen. Als organisatie verbeter je de bereikbaarheid waardoor het klantencontact geoptimaliseerd wordt en zorgt voor een hogere klanttevredenheid.

Online klantportaal laten maken

Een goed ingericht online klantportaal levert uiteindelijk meer op dan het kost. Naast tijd- en kostenbesparing, voldoe je ook beter aan de wensen van de klant. Bij Embrace hebben ze jarenlang ervaring met het maken van op maat gemaakte online klantenportalen in verschillende branches. Zo zien meerdere grote verhuurmaatschappijen de voordelen van een online klantenportaal. Zij maken gebruik van een online klantenportaal om op een laagdrempelige manier direct contact te kunnen hebben met hun huurders.